Hallgatói projekt: Repülőgép szárny madárütközéssel szembeni reakciójának vizsgálata

A CAD 2. tárgy projektfeladatához kapcsolódóan Reményi Máté, Gépészmérnök BSc, 3. évfolyamos hallgató egy repülőgépszárny-profilt vizsgált madárütközés esetén.

A madarak nagy veszélyt jelentenek a repülős biztonsága szempontjából, ugyanis egy-egy ütközés akár halálos kimenetellel is végződhet. A projektfeladatomat az Ansys nevű szoftver segítségével, simított részecskés hidrodinamikai modell (SPH) felhasználásával készítettem el. A simított részecskés hidrodinamika egy olyan módszer, amellyel folytonos közegek (folyadékáramok, vagy szilárd testek) mechanikus vizsgálatait folytathatjuk le. Ilyenek lehetnek például a nagy deformációval rendelkező ütközések, forgácsolás, lövedék becsapódása, vagy a folyadék-szilárdtest reakciók. Nagyobb ütközési sebesség esetén a keletkező feszültségek nagymértékben meghaladják a folyáshatárt. Ebben a hidrodinamikai rendszerben, a madár folyadékként modellezhető, mert az anyag sűrűsége dominálja a viselkedését az anyag szilárdsága helyett. A repülőgép relatív sebessége 250 m/s, amely egy átlagos utasszállító gép repülési sebességének felel meg. A kapott eredmények segítségével hasonló ritkán bekövetkező, de súlyos körülményekkel járó eseményeket lehet modellezni és megelőzni.