Kreativitás, technológia, szórakozás – Interjú a MiniMérnök megálmodójával, Tóth Balázzsal

Hogyan kerültél diplomaszerzést követően a TDK Hungary Components Kft.-hez? Milyen munkakörben helyezkedtél el? Miből áll a munkád?

A TDK Hungary Components Kft.-nél töltöttem a duális gyakorlatom az egyetem mellett, és itt írhattam a szakdolgozatomat is, ami során egy kivágó szerszámot terveztem. Diplomaszerzésemet követően rögtön fel is vettek teljes munkaidőben, és ugyanott folytathattam a munkám a központi mérnökségen, ahol jelenleg gépész tervező és projektmérnök munkakörben dolgozom. Munkaidőm nagy részében gépátalakításokat, szerszámokat és különböző mechanikai dolgokat tervezek, emellett néha egy-egy projektet is menedzselek. Nagyon szeretem egyébként a gépészetet és a tervezést; itt olyan tervezési feladatokat végezhetek, ahol kiélhetem kreativitásom és sokat tanulhatok a tapasztalt kollégáimtól.

Hol látod magad öt év múlva?

Nehéz egy ilyen kérdésre válaszolni. Vannak különböző terveim és álmaim, amiket szeretnék véghezvinni. A szakmámat illetően szeretnék tovább fejlődni, hogy rendkívül összetett gépeket tervezzek és nagy tapasztalatot szerezzek a CAD programokban. Emellett szeretnék egy sikeres vállalkozást is felépíteni. Volt már pár próbálkozásom, igaz nem mindegyik aratott osztatlan sikert, de mindegyik során rengeteget tanultam. Most éppen egy „szerelemprojektemen”, a MiniMérnökön dolgozom.

Milyen út vezetett a MiniMérnök létrehozásáig?

Még egyetem mellett dolgoztam egy cégnél, ahol általános iskolásoknak oktattam programozást. Ott nagyon jól éreztem magam, és élveztem, ahogy átadhattam a tudást a diákoknak. Az egyetem mellett elkezdtem 3D nyomtatással is foglalkozni, és elmélyedni ebben a viszonylag új technológia nyújtotta lehetőségekben. Úgy éreztem tehát, hogy szívesen átadnám az egyetem és a hobbim során megszerzett tudásom.

Honnan jött a MiniMérnök ötlete? Mi is ez pontosan?

Sokat ötleteltem azon, hogy mégis milyen formában tudnám megismertetni a diákokkal a tervezést, az érdekesebbnél érdekesebb mérnöki megoldásokat. Eleinte egy nyári tábort képzeltem el, ahol a gyerekek kiélhetik a kreativitásukat, jól szórakoznak és sok új dolgot tanulnak, esetleg új hobbit vagy egy karriercélt is szereznek. Aztán a vírushelyzet miatt kicsit átformáltam az eredeti ötletemet.

A MiniMérnök egy általános iskolásoknak szóló online felület, ahol a diákok a STEM (mozaikszó: Tudomány, Technológia, Mérnöki tudományok, Matematika) világához kerülhetnek közelebb. Itt jó hangulatban fejleszthetik kreativitásukat, kézügyességüket és jól szórakozva ismerkedhetnek meg új dolgokkal.

Miért pont az általános iskolásokat célozzák meg a tanfolyamok?

Az általános iskolás diákok ebben a korban nagyon fogékonyak az új dolgokra. Iskolai keretek között viszont korlátozottak a lehetőségek, hogy tanterven kívüli érdekes dolgokkal is megismerkedjenek.
Úgy gondolom, a tanfolyamaink során több területen is fejlődhetnek a diákok, hiszen a kreativitás, a problémamegoldó készség, a kézügyesség és a napjaink technolóiáinak ismerete mindenképpen hasznukra válhatnak. Emellett azt is jól látni, hogy például a korosztályuk legnépszerűbb számítógépes játéka, a Minecraft is a gyermeki kreativitásra alapoz, a gyerekek imádnak benne szuper dolgokat építeni. Vagy ha hagyományosabb vonalon maradunk, akkor említhetném a generációs határokat nem ismerő LEGO-t is; tehát nagyon sok gyerek nyitott az ilyen jellegű dolgokra.

Melyiket tartod fontosabbnak: a technológiai ismereteket vagy a kreativitást?

Szerintem mindkettő legalább annyira fontos. A kreativitás szükséges, hogy megoldást találjunk különböző problémáinkra. A technológiai ismeretek pedig azért nagyon fontosak, hogy keretbe foglalják a kreativitást.
Nem kell újra feltalálni a fogaskereket, vagy a csavart, csak tudni kell kiválasztani az optimális megoldást az adott problémára, és ehhez kell a kreativitás.

Végzett duális hallgató
Végzett duális hallgató

Milyenek az eddigi tapasztalatok, visszajelzések? Van igény a MiniMérnök nyújtotta tudásszerzésre?

Április 2-tól elérhető az első Tervezés I. tanfolyamunk. Az eddigi visszajelzések alapján nagyon tetszik a gyerekeknek, és a beküldött képeiket látva remek terveket készítenek.
Remélem, minél több emberhez eljut a hírünk és egyre több gyerek fedezheti fel a hazánkban újdonságnak számító kurzusainkat.

Ha te most lennél általános iskolás, a tervezett, kialakítás alatt lévő kurzusok közül melyik keltené fel az érdeklődésed és miért?

A tervezés és a játékprogramozás is nagyon közel áll a szívemhez, valószínűleg ezek iránt érdeklődnék leginkább. Jelenleg csak a Tervezés tanfolyamunk elérhető, de nagy erőkkel dolgozunk, azon, hogy a honlapon látható mind a hat témakörben érkezzenek kurzusaink.

Hasonló tanulási lehetőségeket kínáló vállalkozások vannak a piacon. Mi adja a MiniMérnök egyediségét?

Túl sok alternatívát nem tudnék említeni, de szerintem a MiniMérnök nagy előnye, hogy a diákok helytől is időtől függetlenül bármikor végezhetik tanfolyamainkat. Egy kurzus több modulból áll, minden modul egy videós tananyagból és hozzá kapcsolódó feladatokból épül fel. A tananyagban való haladást egyéni ütemben végezhetik a diákok, hiszen bármikor leállíthatják és visszapörgethetik a videókat. A haladást egy jól illusztrált letölthető munkafüzet is segíti. Így a szülők segítsége nélkül önállóan tudnak haladni.
Továbbá a munkafüzethez, a videós tananyagokhoz és a feladatokhoz is örökös hozzáférést kapnak a diákok, így bármennyiszer megoldhatják ezeket. Elég kedvező a kurzusok ára is – ennyiért már szinte egy társasjátékot sem kapni. A hasonló tanfolyamok 2-3x ennyibe kerülnek.