Gépészmérnök diplomával sikeres oktató és sportoló!

Pezsgő multinacionális környezet helyett inkább a tanári pálya felé vette az irányt Koszár Zsolt egykori duális gépészmérnök hallgatónk, aki lassan másfél éve a VMSzC Gépipari és Informatikai Szakgimnázium oktatója. Vajon mi motiválta arra, hogy tanításra adja a fejét a versenyszerű sportolás mellett? Cikkünkből kiderül.

Tavaly februárban vehetetted át a gépészmérnöki diplomádat. Hogyan alakult azóta az életed? Hol helyezkedtél el?

Az záróvizsga után szerettem volna egy kis pihenőt tartani, de aztán február közepe körül érkezett egy megkeresés, hogy EdgeCam szoftvert kellene oktatni a VMSzC Gépipari és Informatikai Szakgimnáziumban. Természetesen emellett több multinacionális cégtől is érkezett ajánlat, megyén kívülről is, de mivel korábban is dolgoztam már tanárként és tetszett a lehetőség is – hiszen egy nagy múltú műszaki iskoláról van szó –, elvállaltam. Az első időszakban óraadóként dolgoztam, aztán november közepétől már teljes állásban vagyok, és a felnőttképzésben is tanítok. Nem bántam meg, hogy ezt az utat választottam, és tisztában vagyok azzal is, hogy gépészmérnöki diplomával bármikor válthatok, de nem szeretnék. Természetesen nem tudhatom, mit hoz a jövő. Döntésemben a sport is szerepet játszott, de sajnos az elmúlt egy év nem alakult túlságosan jól, hat-hét hónapig egy elég komoly sérüléssel küzdöttem (15 év élsport után ez benne van), ugyanakkor bízom benne, hogy visszatérhetek még jó formában.

Koszár Zsolt a SzombathelyiTV-ben, ahol duális képzésről beszégettünk!

A duális gyakorlatodat a szentgotthárdi Opel Szentgotthárd Kft.-nél töltötted. A legtöbb frissen végzett mérnök álma az, hogy a munka világába kilépve pezsgő multinacionális környezetben találhassa magát. Te mégis a tanári pálya mellett döntöttél. Miért?

Ez így igaz, sohasem számítottam átlagosnak álmok terén sem. Tetszett az Opel Szentgotthárd Kft.-nél eltöltött idő, azon belül is főleg a diagnosztikai csoport. Kiváló szakembereket ismertem meg. Sajnos azonban a tulajdonosváltás során ez a csoport feloszlott. A gyakorlatom végét már a fejlesztési csoportban töltöttem, itt is rendkívül segítőkész embereket ismertem meg, viszont úgy éreztem, nem ez az utam, de jó érzéssel gondolok vissza az itt eltöltött időszakra.

Tanárként mennyire veszed hasznát az egyetemen és a duális gyakorlatok során szerzett ismereteknek, tapasztalatoknak?

Gépészoktatóként nagyon nagy hasznát veszem. Az egyetemen a legújabb technológiákat tanulhattam, nagyon sok mindenre lett rálátásom. Természetesen a rengeteg megtanult ismeretnek ülepednie kellett egy kicsit, hogy jól összeálljon a fejemben. Ezt a duális gyakorlatokon látott dolgok nagymértékben segítették. Fontosnak tartom, hogy a diákoknak valós információkkal tudok szolgálni a cégekről is, és ezzel részben tudom segíteni a választásukat, legyen szó munkáról vagy továbbtanulásról.

Nemrég emléklappal ismerték el felkészítő tanári tevékenységedet: eredményesen készítetted fel a tanítványaidat az idei EDGECAM oktatási versenyre. Fontos számodra a tehetséggondozás?

Igen, diákjaim kiválóan szerepeltek az országos döntőn, aminek nagyon örültem, és természetesen köszönettel is tartozom nekik, hiszen ebben a nehéz időszakban is szorgalmasan dolgoztak és készültek. A tehetséggondozást pedig kiemelten fontosnak tartom, hiszen így fejlődhetünk, és a diákoknak is plusz motivációt nyújt.

ELTE IK Kiváló hallgatója nívódíj 2018: Koszár Zsolt és Rozs Richard

Az egyetemi éveid alatt tudományos diákköri munkát is végeztél, sőt, volt olyan év, amikor a Techtogether mérnöki csapatversenyen is indultál a Szombathelyi Gépészek csapatában. Hogyan tudtad összeegyeztetni mindezt a tanulmányaiddal és a futással?

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy könnyű volt összeegyeztetni mindent – hajnali edzések, majd vonattal a Szombathelyre való utazás, ezt követően hazaérkezve újabb edzés és tanulás késő estig –, de egy jó kihívás volt. A sport és tanulmányi eredményeim is jól alakultak, aminek külön örültem. Igyekeztem a TDK munkámba és a Techtogether versenybe is a lehető legjobb tudásomat beleadni, ami úgy érzem sikerült is. Hálás vagyok, hogy néhány szaktársammal nagyon jó barátság alakult ki közöttünk, és végig segítettük egymást az egyetemen töltött három és fél évben. Az egyetem után pedig továbbra is tudjuk egymást támogatni és egymás fejlődésében segíteni, hiszen mindenkinek más lett a szakterülete.

Az első dobogós csapat: Szunyi Attila, Novák Bence, Orbán Tamás, Koszár Zsolt, Gérnyi Martin

Mennyivel könnyebb most elkészítened az időbeosztásod, hogy hatékony legyél tanárként és futóként is?

Így azért jóval könnyebb, de természetesen továbbra is a maximumra törekszem a munkámban és a sportban is. A diákok tisztelik, hogy sportoló is vagyok, és bízom benne, hogy így is motiválhatom őket. Ezt is egy kihívásnak tekintem. Természetesen rengeteg otthoni felkészülést igényel, hogy a diákoknak a megfelelő mennyiségű ismeretanyagot át tudjam adni, de teljesen összeegyeztethető az edzéseimmel.

Negyedik évfolyamos hallgatóként a Kar kiváló nívódíjat is elnyerted többedmagaddal az IK háromezer hallgatója közül. Ilyen eredménnyel egyenes út vezet a mesterképzésre. Te belevágtál? Vagy majd később? Vagy egyáltalán nincsenek ilyen jellegű ambícióid?

Nagyon megtisztelő és jó érzés volt számomra és nagyon büszke vagyok rá, hogy megkaphattam az elismerő díjat. Azonnal nem vágtam bele a mesterképzésbe, de hamarosan visszakerül a célok közé, úgy érzem. Szeretem fokozatosan felépíteni az életemet.

XXXIV. 5vös5km futóversenyen képviselte a szombathelyi campust és a gépészmérnöki képzést

Elsősorban mérnöknek, futónak vagy tanárnak tartod magad?

Nagyon jó kérdés, imádom, hogy mérnök vagyok, szeretem, hogy futó, és büszke, hogy tanár!

Ha egy mondattal kellene jellemezned a szombathelyi gépészmérnökképzést, mi lenne az?

Egy olyan kihívás, ahol az elején nagyon messze a cél, aztán ahogy közeledsz a végéhez, már nem is keresed annyira, mert rengeteg tudással, baráttal és szakmai kapcsolattal gazdagodtál.

Mi a legnagyobb cél az életedben?

Sajnos nem volt a legboldogabb gyermekkorom, ezért a legnagyobb célom, hogy majd az én gyermekeim büszkék legyenek rám és jó szülő legyek. A szakmai és sport eredmények emellett csak mellékesek számomra.

Válassz duális partnereink közül és kezd el a karriered már az egyetem alatt!


Jelentkezési adatlap