Idén is kiváló teljesítményt nyújtottak a Szombathelyi Gépészek a Techtogether mérnöki csapatversenyen – második helyezéssel és nyolc különdíjjal tértek haza. Vezetőjük Szunyi Attila, végzős duális gépészmérnök hallgató volt.
– Miért választottad az ELTE IK duális gépészmérnöki képzését?
– Több szaktársamhoz hasonlóan én is elsősorban azért, mert közel van a lakhelyemhez, illetve tetszett, hogy a 3,5 év alatt végig van gyakorlat. Ezáltal jóval több gyakorlati tapasztalattal indulhatok a munkaerőpiacon, mintha normál BSc képzést végeztem volna. Emellett természetesen fontos szempont volt a duális gyakorlatok miatt kapott fizetés is. Ennek köszönhetően már az egyetemi évek alatt is tudtam a saját dolgaim nagy részét finanszírozni, illetve gyűjtögetni.
– Milyen volt az elmúlt – lassan – 3,5 év?
– Változó. Inkább gyakorlatias típusnak tartom magam, így az egyetem első három félévében az alapozó tárgyakkal – elsősorban a matematikával – meg kellett küzdenem. A negyedik félévtől már inkább a szakmai tárgyak voltak többségben, onnantól jobban élveztem a tanulást és ez az átlagomon is meglátszott. Az ötödik félévtől lehetőségem volt egy CAD/CAM/CNC témájú egyetemi projekten dolgozni, ami végül a szakdolgozat témám is lett. Ez sok munkával járt, viszont ennek köszönhetően sok új ismerettel gazdagodtam.
Az egyetem mellett a duális gyakorlaton a Schaeffler Savaria Kft-nél is ilyen témával foglalkozó részlegen helyezkedtem el – a szombathelyi gyár forgácsolás területén vagyok gyakornok. A főnökömmel a közös érdeklődési körnek köszönhetően hamar összebarátkoztunk, többször kaptam tőle hasznos tanácsokat a szakdolgozat készítéshez.
Szunyi Attila, végzős duális hallgató, a csapat által tervezett járműváz számítógépes modelljével
– Hogyan lettél a Techtogether mérnöki versenyen rendszeresen résztvevő szombathelyi csapat sikeres vezetője?
– 2017 nyarán Dr. Bak Árpád tanár úr kihirdette, hogy van egy ilyen verseny és indulhatnánk mi is egy tízfős csapattal. Akkor még semmi konkrétat nem tudtam a versenyről, csak hogy autóipari és mérnöki ismeretek szükségesek hozzá. Az autókért – és úgy általában mindenért, ami hangos, füstöl, pöfög – már egészen kiskorom óta rajongok, mondhatni az első számú hobbim. Így aztán elsőként jelentkeztem és a tanár úr megbízott egy csapat szervezésével. Az első alkalommal, tapasztalat nélkül nekivágva csak a legjobb kezdő csapat díját sikerült elnyernünk, a dobogóra sajnos nem sikerült felkerülnünk. Utána a hiányosságainkból és hibáinkból tanulva, jelentősen átszerveztem a csapatot. Történtek tagcserék is, illetve a feladatok kiosztásán és számonkérésén is változtattam. Azóta minden versenyen, amin részt vettünk, dobogósok voltunk, és erre nagyon büszke vagyok. A legutóbbi Automotive Techtogether mondható a legnagyobb sikerünknek a második hellyel és nyolc különdíjjal.
A versenyek révén több budapesti céggel is jó kapcsolatot ápolunk. A tavalyi versenyen elnyert különdíjaknak köszönhetően a nyár folyamán voltunk a csapattal a magyar 3D nyomtatás úttörőinek számító Varinex Kft.-nél üzemlátogatáson, illetve egy háromnapos projektmenedzsment képzésen is részt vettünk a Tequa International Kft. jóvoltából.
Sok feladattal járt a csapat és a különféle versenyek és utak menedzselése, de sok jó élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam.
– Hogyan éled meg a végzős félévedet? Hogyan készülsz a diplomaszerzés előtti utolsó nagy megmérettetésre?
– Nagyon gyorsan történik minden, igazából most veszem észre, hogy már el is ment a félév fele. Az elsőszámú prioritás jelenleg a szakdolgozatom befejezése, valamint a Tudományos Diákköri Konferencián való részvételhez szükséges munkám és az ahhoz tartozó prezentáció elkészítése.
– Mik a terveid az alapszak elvégzését követően?
– Valószínűleg ott fogok munkába állni, ahol gyakorlaton is voltam végig: a Schaefflernél. Emellett szeretnék újra több időt szentelni a zenélésre és az edzésre, mivel ezeket sajnos nagyon elhanyagoltam az egyetemi időhiány következtében. Tanulás terén egyelőre MSc-t nem tervezek. Inkább a nyelvtudásomat szeretném fejleszteni, mert habár van nyelvvizsgám angolból és németből egyaránt, utóbbit évek óta nem használtam aktívan, így muszáj lesz felelevenítenem.
– Ha újrakezdhetnéd a tanulmányaidat, mit csinálnál másképp?
– Leginkább a programozási tudásom fejlesztésére fektetnék nagyobb hangsúlyt, illetve próbálnám szinten tartani a német nyelvtudásomat.