2019 január 1-én két új kolléga kezdte meg oktató munkáját a Savaria Műszaki Intézetben, tovább erősítve a gyakorlat orientált szombathelyi műszaki felsőoktatást. Mai cikkünkben Lajber Kristóf mérnök oktatót, a következőben pedig Hegedűs Jánost mutatjuk be!

Kérlek mutatkozz be nekünk, honnan származol, hol végeztél, milyen tudomány területen dolgoztál eddig?

Lajber Kristófnak hívnak, a Pest megyei Gödöllőről származom. Mind két szülőm mérnök volt így a pályaválasztás könnyen ment, már általános iskola végén tudtam, műszaki pályán szeretnék elhelyezkedni, ezért már akkor gépészeti szakközépiskolába jelentkeztem. Később tanulmányaimat a gödöllői Szent István Egyetemen folytattam gépészmérnök szakon, amit 2016-ban végezte el CAD/CAM szakirányon. Mesterképzést ugyan itt fejeztem be 2018-ban Mechatronika szakirányon.

Egyetemi éveim alatt Go Bosch! Go Kart! versenyen induló csapatban voltam első évben csak csapattag, majd a következő 2 évben csapatvezető. Elektronikai pályafutásom ekkor kezdődött a versenyre készült gokart elektronikai rendszerének tervezésével. A verseny során minden évben értünk el valamilyen helyezét. A későbbiek során még két országos hallgatói versenyen vettem részt csapatban. Az egyiken IoT „okoskaspót” kellet építeni, itt 3. helyezést értünk el, majd a Mérnökfutam versenyen első helyezést. Nem csapatban az egyetemi TDK konferencián 2. helyezést, majd a XXXIII OTDK konferencián 3. helyezést értem el. Az egyetemi évek alatt eleinte demonstrátorként később mérnök demonstrátorként vettem részt Gödöllőn a Járműtechnika tanszék munkájában, elsősorban járműelektronika témakörben.

MSc tanulmányaim vége előtt egy fél évet Finnországban az oului egyetemen töltöttem kutató mérnök gyakornokként a Faculty of Technology, és FabLab közös projektjén dolgozva. Ekkor kezdtem el foglalkozni a rezgésdiagnosztikával. A projekt célja az volt, hogy egy CNC géphez készítsünk olyan IoT rendszerbe kapcsolható rezgésdiagnosztikai rendszert, amivel a hibás megmunkálási paraméterek felismerhetőek, és elég gyorsan képes észlelni a hibát, hogy akár vészleállító funkció megvalósítására is alkalmas legyen. PhD tanulmányaim alatt ezt a kutatási témát szeretném folytatni, amire várhatólag szeptembertől sor kerülhet.

Szombathelyre érkezésem előtt egy rövid kitérőként az aszódi GIF Modul Kft.-nél voltam szerviz mérnök. A cégnél speciális felépítményű haszongépjárműveket terveztek és építettek. Főleg kosaras személyemelő, és darus teherautók készültek itt. Az ott töltött rövid idő alatt ezeknek a felépítmények elektromos bekötésének megtervezése, és a korábban készült járművek rendszereinek szervizelése és a felmerült hibák okainak feltárása volt a feladatom. A váltás oka, hogy így lehetőségem van a Finnországban elkezdett kutatási munkám folytatására.

Január elején kezdtél Intézetünkben, milyenek az első benyomásaid, hogy érezd magad?

A Savaria Műszaki Intézet dolgozói nagyon kedvesen fogadtak, és nagyon kellemesnek találom a családias légkört. Hamar megtaláltuk a közös hangot az irodatársammal Hegedűs Jánossal. Nagyon tetszik az intézet oktatási filozófiája, miszerint a cél, hogy a hallgatók a lehető legkorszerűbb tananyagot, a lehető legkorszerűbben kapják meg.

Milyen tantárgyak fogsz oktatni az Intézetben, mire számíthatnak a diákok?

Elektrotechnika, és Elektromechanika tárgyak során fognak velem találkozni a hallgatók elsősorban, és CAD tárgyak oktatásában is részt fogok venni. A tananyagban szeretném azokra a dolgokra helyezni a hangsúlyt amelyekkel én is találkoztam projektmunkáim során, és véleményem szerint egy gépész számára is hasznos elektronikai ismeret. Az oktatási módszerben igyekszem a Finnországban látottakból átemelni minél több elemet. A munkám során a következetességre, és korrektségre nagy hangsúlyt fektetek.

Milyenek az eddig tapasztalatod a szombathelyi duális képzéssel kapcsolatban?

Személyes tapasztalatom egyelőre nem sok van. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy mérnökként gyakorlat orientáltak legyünk, és ne csak elméletben működő megoldásokat tudjunk tervezni. A duális képzés továbbá kiváló lehetőség arra, hogy a hallgatók egyből tapasztalják is a gyakorlatban a tanult dolgokat. Véleményem szerint a mai fiatalok gondolkodásmódjához közelebb áll ennek az oktatásnak a filozófiája. Az ösztöndíj szerintem egy nagyon jó lehetőség, hogy olyanok is egyetemre járhassanak akiknek a családi háttere nem feltétlen biztosítaná ezt, továbbá bárki számára egy nagyon jó motiváció lehet, hogy komolyabban vegye a tanulást

Milyen kutatási terveid vannak a jövőben, melyek most szakterületeden a legnagyobb kihívások?

Azért váltottam a szervízmérnöki pozícióból az egyetemi pozíció irányába, hogy a Finnországban elkezdett kutatást folytatni tudjam. Várhatóan idén el is kezdem PhD tanulmányaimat is.

A kintlétem alatt a projekt célját nem sikerült teljes mértékben elérnünk. A látszólag egyszerű probléma megoldása során általában minden felmerült probléma megoldása újabb, és újabb nyitott kérdéseket vetett fel. A kutatásom során szeretnék egy olyan IoT kompatibilis (rezgés)diagnosztikai rendszert megvalósítani amiben az analóg elektronikai megoldások, és a digitális jelfeldolgozási módszerek olyan kombinációját tudom létrehozni amely alkalmas arra, hogy a mérés helyénél a lehető leggyorsabban kinyerjük a számunkra hasznos információt, ezzel csökkentve a továbbítani és tárolni szükséges adatmennyiséget. Itt figyelembe kell venni azt, hogy bár a „Big Data” korában élünk egyes mérések alatt még mindig akkora mennyiségű adat keletkezik, amelyek a jelenlegi tendenciák mellet is nehezen tárolhatóak a közeljövőben. Ezek a jellegű fejlesztések adják meg az ipar 4.0 létrehozásának lehetőségét

Hogyan lehet ezeket integrálni a gyakorlat orientált oktatásba?

Véleményem szerint a gépész hallgatók számára is egyre fontosabbak az elektronikai ismeretek, viszont hogy milyen ismeretek fontosak azt nagyban befolyásolják az ilyen jellegű fejlődések. Mivel személyesen is részese lehetek ennek a folyamatnak az oktatott tanyagot a lehető legjobban a jelenlegi igényekhez tudom igazítani.

 

Köszönjük szépen az interjút, jó munkát kívánunk az Intézetben!

 

Lajeber Kristóf Mérnök oktató

E-mail: lk@inf.elte.hu

Szoba: B101